Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

Moeder zijn is al een sport op zich: rennen naar school, de supermarkt, clubjes en weer terug. Maar wil je daarnaast nog wat meer bewegen? Check dan dit handige lijstje, want deze sporten kun je gewoon lekker thuis doen.

Scheelt je weer een rit naar de fitness.

More content below the advertising

 

Steps

De trap is een prima alternatief voor een fitnessapparaat - een paar keer per dag op en neer lopen en je traint je bilpartij zonder dat je er erg in hebt. En door nog wat tassen boodschappen (of je wasgoed of speelgoed van de kinderen) naar boven te sjouwen, pak je je armspieren ook gelijk mee.

 

Hardlopen

thuis sporten

Een inkopper, maar wel een hele goeie. Een rondje op flink tempo in de buitenlucht is namelijk een van de beste manieren om wat calorieën kwijt te raken: iemand van 70 kilo kan al snel 850 calorieën per uur verbranden. Niet dat we tellen hoor... 


Ochtendgymnastiek

Alle beetjes helpen, dus het is helemaal niet verkeerd om zodra je je kroost naar school hebt gebracht, een uurtje 'Nederland in Beweging' op te zetten. Kan jou 't schelen dat de meeste kijkers mensen op leeftijd zijn. Laat je afbeulen door Olga Commandeur en je kunt er de hele dag weer tegenaan. Wil je liever niet dat de buren je zien, dan doe je gewoon even de gordijnen dicht. 

 

Yoga

thuis sporten

Yoga geen sport? We kunnen je verzekeren: van die neerwaartse hond krijg je op ten duur echt wel spierpijn. Het enige wat je nodig hebt is een zachte ondergrond. En een video waarin iemand de oefeningen een keer goed voordoet, anders zit je de rest van de week met een verrekte rug.

 

Lees ook
7 sportsmoezen waarbij je kinderen goed van pas komen >



Touwtje springen

thuis sporten

Volgens experts staan tien minuten touwtje springen gelijk aan 45 minuten hardlopen en eigenlijk train je alles in één keer: je buikspieren, je schouders en je armen. Is dat rondslingerende speelgoed dus toch nog ergens goed voor.

 

Fitness apps

De kinderen in bed, jij nog een uurtje de zolder op voor een fijne work out. Met een app op je telefoon of tablet weet je precies wat je moet doen en word je aangespoord door je eigen persoonlijke trainer: dus geen smoesjes meer dat je geen zin hebt. Download bijvoorbeeld gratis de app Dagelijkse Trainingen, waarbij je tien verschillende soorten trainingen kunt doen van 5 of 10 minuten. Instructies krijg je op het scherm met een handige voorbeeldvideo. 

Een andere goede fitnessapp is Sworkit, te downloaden bij Apple en Android. Ook gratis en de mogelijkheden zijn eindeloos: je kunt ruim 230 oefeningen doen die verdeeld zijn in verschillende categorieën. Een paar minuten krachttraining en daarna stretchen, of liever werken aan je cardio? Je vorderingen worden bijgehouden, dus elke maand kan je precies nagaan hoeveel je hebt gesport. Oftewel: een mooie stok achter de deur. 

 

Tuinieren

Je denkt er misschien niet snel aan, maar een paar uurtjes klussen in de tuin is heel gezond. Wist je dat je ruim 300 calorieën per uur verbrandt als je groene vingers hebt? Dus pak die snoeischaar of bezem en ga aan de slag. Extra fijn: omdat je bezig bent, heb je waarschijnlijk niet eens door dat je afvalt. Oke, je hebt alleen misschien spierpijn in je rug de dag erna. 

 

YouTube

Da's het fijne aan Amerikaanse fitnessfreaks: ze zijn zó enthousiast, dat je vanzelf geïnspireerd wordt. Op YouTube vind je talloze videos van vrouwen die zich in groepjes in het zweet werken - met resultaat. Van pilates voor beginners tot speciale trainingen voor je buikspieren.

Rol je matje thuis uit, zet de video aan en doe de ladies na: reken maar dat je in no time ook de smaak te pakken hebt. Liever iets minder happy-de-peppie? Er zijn ook genoeg videos te vinden van workouts waar het er rustiger aan toe gaat, maar die minstens zo effectief zijn.

 

Doe het samen

Niemand heeft zin om in z'n eentje te gaan sporten, zeker niet als het 's avonds donker is en je liever met een wijntje op de bank ploft. Ga daarom samen met je vriendin een rondje joggen of fietsen. Of maak een lange wandeling van minstens een uur en klets lekker bij - dan verbrand je ruim zeventig calorieën terwijl je het amper door hebt.

Hebben vriendinnen geen tijd? Dan pak je zelf je kettlebell of doe je squats op zolder en deel je je inspanningen met sportieve vriendinnen of op je socials. Want des te meer je elkaar motiveert, des te vaker je gaat en - daar doen we het voor - des te beter het resultaat.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >