6 magische zinnen waardoor je kind wél luistert, volgens onderzoek

kind moeder luisteren Beeld: Canva
Melanie Borgman
Melanie Borgman
Leestijd: 4 minuten

Ouders zijn constant bezig met één ding: hoe laat je je kinderen luisteren zonder te schreeuwen, te dreigen of in eindeloze strijd te belanden? Volgens onderzoek gaan deze zes magische zinnen je helpen, waardoor je kind wél gaat luisteren.

Lees verder onder de advertentie

Reem Raouda is expert in bewust ouderschap en de maker van FOUNDATIONS, een gids voor ouders om emotioneel veilige relaties met hun kinderen op te bouwen. Zij zegt: “Het klinkt simpel, maar de meeste van ons focussen te veel op gehoorzamen op het moment zelf. Terwijl het echte geheim juist ligt in samenwerken op de lange termijn – en dat begint bij verbinden, veiligheid en begrip.”

Lees verder onder de advertentie

Kalmeren en samenwerken

Raouda heeft meer dan 200 ouder-kindrelaties bestudeerd en is zelf ook moeder. Wat ze heeft geleerd? “Kinderen luisteren het beste wanneer ze zich verbonden voelen. En een groot deel daarvan is emotionele veiligheid: het gevoel dat ze gerespecteerd worden en vrij zijn om hun emoties te uiten.” Volgens Reem Raouda kalmeert het zenuwstelsel van een kind door deze zes magische zinnetjes, en dat is het echte geheim om kinderen te laten luisteren.

Lees verder onder de advertentie

1. “Ik geloof je.”

“Zodra kinderen het gevoel hebben dat ze niet worden geloofd (“Bedoelde je dat echt zo?”), zetten ze hun verdediging aan. Ze gaan van verbinding naar zelfbescherming. Geloof ontmantelt schaamte en creëert veiligheid. En als een kind zich veilig voelt, kan het echt naar je luisteren.”

Voorbeeld:
Kind: “Ik heb het sap niet expres gemorst!”
Ouder: “Ik geloof je. Laten we het samen opruimen.”

Je pakt het gedrag aan, zonder in discussie te gaan.

2. “Laten we dit samen oplossen.”

“Het loopt vaak uit op een machtsstrijd wanneer ouders alleen maar bevelen geven. Maar kinderen die helpen om het probleem op te lossen, houden zich veel beter aan de afspraken.”

Voorbeeld:
Kind wil niet opruimen.
Ouder: “Ik zie dat je nu niet alles wilt opruimen. Laten we dit samen oplossen. Wat is de eerste stap?”

Je houdt de grens, maar voorkomt een strijd om de macht.

3. “Je mag dit voelen. Ik ben hier bij je.”

“Wanneer kinderen overweldigd zijn, zit hun logica uit. Hun zenuwstelsel zit in fight-or-flight modus en ze hebben hulp nodig bij het reguleren van emoties. Dit zinnetje valideert hun gevoelens en laat zien dat ze niet alleen zijn, zodat ze kunnen kalmeren.”

Voorbeeld:
Peuter huilt omdat zijn toren van blokken instort.
In plaats van: “Stop met huilen, je overdrijft,” zeg je: “Je mag dit voelen. Ik ben hier bij je.”

Je laat de emotie voorbij gaan totdat ze weer klaar zijn om mee te doen.

4. “Ik luister. Vertel me wat er aan de hand is.”

“Voordat een kind naar je luistert, moet het zich gehoord voelen. Door eerst aandacht te geven, ontmantel je weerstand. Als kinderen zich begrepen voelen, stoppen ze met tegenstribbelen.”

Voorbeeld:
Kind: “Ik speel nooit meer met mijn broer!”
Ouder: “Ik luister. Vertel me wat er aan de hand is.”

Zo kom je achter het echte probleem en kun je werken aan zowel de relatie als het gedrag.

Gratis MOSZ leren tas

Abonneer voordelig en krijg een gratis MOSZ tas t.w.v. €119,95

Aangeboden door:

Logo Kekmama

5. “Ik hoor je. Ik sta aan jouw kant.”

“Veel driftbuien escaleren omdat kinderen zich onbegrepen voelen of in conflict met degene die ze juist nodig hebben. Dit zinnetje verandert je meteen van tegenstander in bondgenoot, verlaagt defensie en opent de deur naar oplossing.”

Voorbeeld:
Kind: “Deze huiswerkopdracht is stom! Ik doe het niet.”
Ouder: “Ik hoor je. Ik sta aan jouw kant. Laten we kijken hoe we het makkelijker kunnen maken.”

Als ze weten dat je wilt helpen, verandert de toon meteen. Ze zijn veel eerder bereid om mee te werken.

6. “Ik ben er voor je, wat er ook gebeurt.”

“Fouten kunnen schaamte triggeren. Maar als kinderen dit horen, leren ze dat liefde niet afhankelijk is van prestaties of perfectie.”

Voorbeeld:
Kind breekt een project van een klasgenoot en komt huilend naar je toe.
In plaats van een preek, zeg je: “Ik ben er voor je, wat er ook gebeurt. We maken het samen goed.”

Dat is het verschil tussen gehoorzamen uit angst en echt verantwoordelijkheid nemen.

Tip van Reema: “Als je standaard schreeuwt of dreigt, zullen deze zinnetjes het diepere patroon niet oplossen. Maar wie regelmatig de waardigheid van een kind beschermt, veiligheid biedt en grenzen bewaakt, merkt dat luisteren vanzelf gaat.”

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken

Facebook Twitter Whatsapp E-mail