moeder-fit-blijven

Voor loeidrukke moeders zitten er al te weinig uren in een dag, dus waar haal je in hemelsnaam de tijd vandaan om voldoende te bewegen? Simpel: wij geven je vijf tips om fit te blijven zónder sportschool.

Sta op tijd op

Verschillende onderzoeken tonen aan dat vroeg opstaan en een evenwichtig slaappatroon goed zijn voor je gezondheid. Probeer daarom al voordat je kinderen wakker zijn, uit bed te stappen. Zo heb je rustig de tijd om tot jezelf te komen met een bak koffie, om gezond te ontbijten en om wat simpele (online) oefeningen te doen. En daarbij: minder haast zorgt voor minder stress - wel zo lekker.

 

Blijf actief

Ga staan in plaats van zitten als je de was opvouwt, neem de trap in plaats van de lift en zet je auto als je boodschappen doet nét iets verder van de winkel. Of ga op de fiets. Niet altijd even makkelijk als je wallen tot je knieën hangen, maar als dit alles eenmaal in je systeem zit, gaat het bijna automatisch.

 

YouTube

Het is een fabel dat je elke dag een uur moet sporten om fit te blijven. Als je intensief (en op de juiste manier) traint, heb je niet meer dan twintig minuten nodig. Neem bijvoorbeeld de High Intensity Training (HIT): een explosieve training waarbij de intensiteit zo hoog mogelijk is. Op YouTube vind je verschillende oefeningen die je lekker thuis kunt doen: van yoga-sessies tot bootcamptrainingen en van ballettrainingen tot 30-dagen challenges. Dus ligt je kind tussen de middag op bed? Pak je computer erbij.

 

Ga naar buiten

Uit onderzoek gepubliceerd in Environmental Science and Technology blijkt dat sporten in de buitenlucht je meer energie geeft dan trainen in de sportschool: na een wandeling van een half uur in de natuur voelde 71 procent van de mensen zich minder gestrest dan daarvoor, terwijl 72 procent zich na een wandeling binnen juist meer stress ervoer. Je hoeft dus echt niet gelijk een marathon te lopen, een flinke wandeling kan al het verschil maken.

 

Betrek je kinderen erbij

Ga samen touwtje springen, squat met een kind in je handen of ga hardlopen terwijl je peuter naast je fietst: leuk en effectief. Want zo blijf niet alleen jij, maar ook je kroost in beweging.

 

Tip: Met het online gezondheidsprogramma en de nieuwe app 'Menzis SamenGezond' helpt zorgverzekeraar Menzis om nieuwe, gezonde leefgewoonten aan te leren. Het online gezondheidsprogramma biedt blogs en vlogs met tips en adviezen over voeding, beweging en ontspanning. Via de app krijg je inzicht in je persoonlijke fitscore en kun je de hulp inroepen van een online coach. 

het_bestaat_een_spa_met_oppas_voor_je_kind

Je fantaseert al maanden van een dagje spa, maar de oppas laat het afweten. Wat doe je dan? Je boekt gewoon een ticket naar L.A. en gaat naar Spa Lé La, waar heuse nanny's rondlopen.

Oké, vrijwel ondoenlijk natuurlijk om alleen hiervoor naar de andere kant van de wereld te vliegen, maar wel leuk dat 't bestaat. 

 

'Goed voor jezelf zorgen'

Het idee is bedacht door Trina Renea. Zij is (hoe kan het ook anders) moeder en weet uit ervaring dat je af en toe snakt naar wat relaxtijd. "Iedere ouder zou goed voor zichzelf moeten zorgen", zegt ze tegen Babble. “Dan ben je niet alleen beter voor jezelf, maar ook voor je kind." En eerlijk: daar heeft ze wel een punt. Want wie kan het na tig gebroken nachten nog opbrengen om in alle kalmte een driftige peuter van een supermarktgrond te plukken? Juist. Niemand.

 

Lees ook
Opvoeden zonder stress: 6 (ontspannings)tips >

 

Knutselen, dansen en yoga

Tijdens de massages hoef je trouwens niet te piekeren over of je kind het wel naar z'n zin heeft, want de professionele nanny's doen alles om het kinderen naar hun zin te maken: van knutselen en dansen tot zelfs yogaën. Wel goed om te weten (mocht je halsoverkop tóch besluiten om te gaan): je mag je kind twee uur buiten je zicht laten; daarna moet je ‘m 30 minuten zelf entertainen voor je verder kunt.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
tips-verzachten-keelpijn

Vanaf het moment dat het eerste blad van de boom waait, weet je: keelpijn ligt op de loer. En omdat moeders nu eenmaal nooit ziek zijn (of nou ja, nooit ziek kúnnen zijn), hebben we wat tips om de boel te verzachten. 

Met dank aan Styletoday.

 

1. Drop

Win-winsituatie voor de zoetekauw. Het is namelijk bewezen dat drop de pijn verzacht én die irritante kriebels in de luchtwegen vermindert.

 

2. Salie

Wordt al eeuwenlang gebruikt om ontstekingen te verhelpen en om pijn te verzachten. Tip: voeg wat gedroogde salie toe aan een mok heet water of aan een kom kippensoep. Ben je zo weer opgelapt.

 

3. Banaan

Hoe een banaan helpt tegen de keelpijn? Simpel: een banaan zit vol vitamine C, wat weer helpt tegen verkoudheid en vooral tegen de pijn in je keel. Ook lekker is om de banaan bevroren te eten.

 

Lees ook
Onderzoek: hierdoor eet jouw kind voortaan wel alle groenten op >

 

4. Gekookte kool

Deze groentesoort zit vol met antioxidanten. Extra tip: kook 'm met olijfolie om al je ontstekingskansen te verlagen.

 

5. Gekookte wortelen

Het maakt niet uit hoe je ze eet - gebakken, gestoomd of geroosterd, maar wortelen helpen je vitamine A binnen te krijgen. Ook zitten ze vol met natuurlijke pigmenten die je huid een oppepper geven.

 

6. Thee

Maak voor jezelf een pot thee met gember, kamille of honing en plof met een deken op de bank zodra je kinderen naar de oppas of naar school zijn. En laat het huishouden lekker voor wat het is.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >