Je kind (voor het eerst) alleen naar school laten fietsen blijft spannend. Bekijk daarom deze tips om de boel veilig te laten verlopen - scheelt je weer wat slapeloze nachten.

1. Nieuwe route checken

Stap op de fiets en oefen de route minstens één keer samen. Bespreek de gevaarlijke kruispunten, waar het druk kan zijn en hoe je kunt communiceren met andere weggebruikers (hand uitsteken, oogcontact voordat je de bocht neemt). Wil je alles thuis nog een keer herhalen? Teken de gevaarlijke kruispunten dan bijvoorbeeld op een groot vel papier.

 

2. Wijs op de gevaren

Even vlug een appje sturen terwijl je op de fiets zit, muziek in de oren, met één hand fietsen of met een hele groep naast elkaar: wijs je kind voordat-ie op de fiets stapt op de gevaren hiervan. Ook handig: leer je kind wat de dode hoek is en waarom hij altijd achter een bus of vrachtwagen moet gaan staan, en nooit ernaast.

 

3. Ogen meten

Zorg ervoor dat jouw kind alles in het verkeer goed ziet. Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en Pearle Opticiens blijkt namelijk dat één op de drie kinderen van wie de ogen zijn getest, een oogafwijking heeft. Wil je weten of jouw kind een bril of lenzen nodig heeft? Doe dan een oogmeting bij de optometrist van Pearle.

 

4. Fiets checken

Werken de remmen nog goed? Doet de verlichting het? Staat het zadel nog op de juiste hoogte? Misschien inkoppers, maar toch altijd slim om dit vooraf te checken. Zo komt je kind niet voor (onnodig) gevaarlijke situaties te staan.

 

5. Bagage goed opbergen

Boeken of andere schoolspullen: altijd in een rug- of fietstas. Want van een tas aan het stuur ga je slingeren en dat wil je niet.

 

6. Geen gehaast

Probeer ervoor te zorgen dat jouw kind op tijd vertrekt. Zo voorkom je dat hij of zij als een idioot naar school stormt om niet te laat te komen, niet goed oplet en de verkeersregels aan z'n laars lapt.

 

7. Altijd opvallen (in het donker)

Je hoeft je kind echt niet vol te plakken met fluoriserend spul, maar het is wel fijn om (naast de verlichting op de fiets) nog iets zichtbaars op het lichaam te dragen. Zo kun je kiezen voor een jas met reflecterende strepen om de arm en rug, of een extra lichtje om de arm, maar felle kleding wil ook al helpen.

In samenwerking met Kek Mama