leuke-manieren-kind-bewegen

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid én voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom: vijf tips om je kind (en het hele gezin) aan het bewegen te krijgen.

Maak een boswandeling

Wordt jouw kleuter niet vrolijk van een lange wandeling door de natuur of is-ie na tien minuten al overal op uitgekeken? Maak het dan aantrekkelijk. Van 'Alarm in het bos' tot 'Boompje verwisselen': het bos is een ideaal gebied voor spelletjes en je haalt gelijk een frisse neus. Vaak zijn deze spellen nóg leuker met een grote groep, dus neem broers, zussen, vriendjes en buurtkinderen mee en je bent verzekerd van een gezellige dag. 

 

Garmin vivofit JR2

Dit bandje stimuleert kinderen om meer te bewegen en werkt eigenlijk heel simpel: beweegt je kind 60 minuten per dag, dan komt het een stap verder in een Disney- StarWars of Avengers-avontuur in de bijgeleverde app. Als ouder kun je de statistieken van je kind zien en mag je beloningen instellen die je kind dan weer op het bandje ziet verschijnen. (voorbeeld: als je tien coins hebt verdiend, mag je kiezen wat we eten vanavond). Het apparaatje is waterdicht, makkelijk in gebruik, gaat zo een jaar mee op de batterij en ziet er nog leuk uit ook. Adviesleeftijd: 4 tot 10 jaar.

 

Binnenspelletjes

Een stortbui is geen reden om stil te zitten, want binnen kan een kind net zo goed bewegen. Maak bijvoorbeeld een hinkelbaan met tape op de vloer, zet alle meubels tegen elkaar en creëer een stormbaan of zet een leuk muziekje op en dans alsof je leven ervan afhangt. Ook leuk? Samen woorden raden door (met je eigen lichaam) letters te maken op de grond.

 

Proeflessen

Op school worden vaak proeflessen gegeven voor verschillende sporten - handig als je kind nog niet precies weet wat-ie leuk vindt. Vraag de gymleraar op een ouderavond eens of hij hier gebruik van maakt en stimuleer je kind om eens uit te zoeken welke sporten er allemaal zijn.

 

Tenslotte....

Of je nu 's ochtends samen de hond uitlaat, altijd op de fiets naar school gaat of na het avondeten de eentjes nog wat brood geeft: probeer gewoon stelselmatig iets fysieks te doen. Zo komen jullie allemaal aan jullie dagelijkse hoeveelheid beweging zonder dat je het al te veel doorhebt (en zonder dat je kind gelijk met de tong op de grond ligt).