kind tillen rugklachten voorkomen
Beeld: Shutterstock

Met een baby of dreumes in huis ben je de hele dag in de weer om hem van A naar B te tillen – en weer terug. Je kunt daardoor behoorlijk last krijgen van je rug. Wij zochten voor je uit wat je kunt doen om dat te voorkomen.

Het begint al in de kraamtijd: zodra je baby er eenmaal is, til je hem regelmatig van je schoot naar de commode om hem te verschonen. Of in en uit z’n bedje.

Article continues after the ad

Maar het echte werk ontstaat zodra je kind een stuk zwaarder is en gaat kruipen. Je loopt constant achter hem aan en tilt hem op, om te voorkomen dat hij met z’n handjes alles probeert te grijpen wat er in z’n bereik ligt. Dat kan behoorlijk belastend zijn voor je rug. Om nog maar niet te spreken van het tillen van je kind in en uit de kinderstoel, de kinderwagen, het bad, enzovoorts

Probeer je rug zoveel mogelijk te ontzien met de onderstaande tips. Geen garantie, maar wellicht helpt het:
 

Gebruik je knieën

Probeer je rug zoveel mogelijk gestrekt te houden en til je kind tussen je knieën door omhoog. Zet zo nodig je benen wat meer uit elkaar. Deze manier van tillen is vooral handig als je kind nog heel klein en niet zo zwaar is.

Is je kind al wat zwaarder, of moet je bijvoorbeeld een zware doos luiers tillen, doe dit dan vóór je knieën langs. Ga niet door je knieën en buig iets voorover.
 

Doe het langzaam

Zorg ervoor dat je je kind nooit te snel tilt, maar zet de beweging rustig in gang. Hiermee komt er niet teveel druk in één keer op je rug te staan.
 

Lees ook:
Alles over bekkeninstabiliteit tijdens (en na) je zwangerschap >

 

Altijd met twee handen

Met je kind is dit logisch, maar ook als je iets anders moet tillen: gebruik altijd twee handen. Zo verdeel je het gewicht.
 

Til symmetrisch

Zodra je je kind optilt, moet je ervoor zorgen dat je romp altijd zo symmetrisch mogelijk is. Dus: draai je lichaam niet door je rug te draaien, maar door je voeten te verplaatsen.
 

Hou je kind dichtbij

Als je je kind dicht bij je lichaam houdt, is dat het beste voor je rug. Ga bijvoorbeeld achter de kinderstoel staan als je je kind daar in of uit wilt halen. Je hoeft je lichaam dan ook niet te draaien. Hetzelfde geldt voor als je je baby van de grond wil tillen: des te dichter je ‘m bij je lichaam houdt, des te minder belastend voor je rug.
 

Goede conditie

Een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je sterke been-, buik- en rugspieren hebt. Des te minder belastend het tillen voor je lichaam is. Vooral tillen met gebogen knieën kost je veel energie.
 

Beperk het tillen

Waar mogelijk laat je je kind zelf klimmen en voorkom dat je dat je hem moet optillen. Bijvoorbeeld als je opa en oma wil uitzwaaien bij het raam: zet een opstapje neer. Doe dingen ook veel zittend en laat je kind op schoot klimmen, in plaats van dat je hem vanaf de vloer oppakt.

Bron: Fysiotherapie Van Gerven & Kinderopvang Totaal

 


Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >