nachtmerries kind
Beeld: Unsplash

Een schreeuw uit de slaapkamer, een huilend kind aan je bed en angst om (weer) te gaan slapen. Ieder kind heeft weleens last van nachtmerries, sommige kinderen zelfs heel vaak. Hoe komt dat eigenlijk, en hoe stel je je kind gerust?

Je wilt rennen, maar je benen doet het niet. Gilt, maar je stem werkt niet mee. Je dierbaren sterven of je valt in een diep gat waaraan geen einde lijkt te komen. Als je bedenkt hoe naar je jezelf kunt voelen na een nachtmerrie, kunnen enge dromen bij je kind soms hartverscheurend zijn.

More content below the advertising

Bijna alle kinderen hebben weleens last van nachtmerries. Vaker dan volwassenen zelfs, en met een hoogtepunt op vijf- of zesjarige leeftijd. Omdat peuters het verschil tussen droom en werkelijkheid nog niet zien, kan dat je kind heel bang maken. Vanaf de kleuterleeftijd kunnen kinderen een droom vaak wel navertellen, en kun je er dus ook beter over praten.

Het goede nieuws: meestal neemt de frequentie van de nachtmerries af wanneer je kind een jaar of tien is. Nachtmerries komen namelijk voor tijdens de REM-slaap. Jonge kinderen brengen een groter deel van de nacht door in die REM-fase dan volwassenen; baby’s zelfs zestig procent, tegen vijfentwintig procent bij volwassenen.

 

Gevoelige kinderen

De oorzaak van nachtmerries bij kinderen is vaak simpelweg de groei en ontwikkeling. Of zaken zoals koorts, een drukke dag of een te warme kamer. Soms kunnen stress of een traumatische gebeurtenis de reden zijn; in je dromen verwerk je immers de gebeurtenissen van de dag. Gevoelige kinderen hebben daarom sneller last van nachtmerries dan andere kinderen.

Slecht zijn enge dromen niet voor je kind: in het ergste geval staat een nachtmerrie symbool voor iets wat hij moet verwerken. Wel verstoort zo’n enge droom natuurlijk de nachtrust, want in ernstige gevallen tot vermoeidheid overdag kan leiden, en zelfs tot slechte prestaties op school. Om over je eigen vermoeidheid nog maar te zwijgen.

 

Zo ga je met de nachtmerries van je kind om

De hamvraag dus: hoe stel je je kind gerust na een enge droom, en kun je die in de toekomst voorkomen?

  1. Ten eerste: ontspannen naar bed gaan scheelt de helft. Geen tablet of televisie vlak voor bedtijd, geen zware gesprekken, maar liever even in bad of een boekje lezen. Samen de dag doorspreken kan natuurlijk wel: dat lucht je kind zelfs op.
  2. Praat met je kind over de nachtmerrie. Laat hem – als hij oud genoeg is - zien dat de enge droom niet echt is, en laat hem dat zelf herhalen. Raar maar waar: zo kan hij de baas worden over zijn droom, en de nachtmerrie uiteindelijk tíjdens het slapen als zodanig herkennen. 
  3. Verzin samen een ritueel om de droom te verjagen. Door hem weg te blazen, een dromenvanger op te hangen, of een knuffel in bed aan te stellen als ‘bewaker’.
  4. Bedenk samen een ander einde voor de nachtmerrie. “Maar opeens had je een magisch zwaard in handen waarmee je het monster versloeg.”
  5. Speur voor het slapen gaan de slaapkamer ritueel af: “Nope, geen enge droom te bekennen hier.”
  6. Veel pedagogen raden trouwens af je kind in bed te nemen na een enge droom. Dat zou alleen maar bevestigen dat jouw bed een veiligere plek is dan het zijne.
  7. In heel zeldzame gevallen blijven één of meerdere nachtmerries terugkeren, en groeit je kind er niet overheen. In dat geval kan een psycholoog of pedagoog helpen – maar dat is echt van veel latere zorg.

     

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >