Hoe teken je mooie wenkbrauwen zonder dat het twee grove, nietszeggende strepen worden? In 'Beauty voor meisjes van 40+' op LINDA.tv geeft hair en make-up artist Esther van Maanen een paar handige tips: "De mijne zijn bijna onzichtbaar, dus laten we beginnen."

 

 

 

Promotie
naif-ik-moet-nu-weekend-alleen

Even tijd voor jezelf willen, op de Kek Mama-redactie kennen we dat gevoel allemaal. Maar hoe zorg je voor een heilig me-time-moment als de hele dag een volle rush is van werk en zorgen voor de kinderen? Nou, zo dus.

‘Gun het elkaar’

Laura Ebbenhorst is marketingmanager en moeder van Mels (1): “Als mijn vriend vraagt ‘kan ik die en die avond weg’ of ‘zou ik een week op wintersport kunnen wat jou betreft?’, dan juich ik dat direct toe. Ik gun het hem. Ook deels uit eigenbelang, want als ik het hem gun, mag ik ook. Het klinkt zo simpel, maar ik ben heel blij dat wij dit zo doen. Soms denk ik gewoon: ‘Ik moet nú even een weekend alleen.’ Ik ga dan ook regelmatig de deur uit, lekker weg met vriendinnen en dit jaar misschien wel een week naar een vriendin in Shanghai.”

Maureen Kengen, beeldredacteur en moeder van Bo (4): “Ben ik ’s avonds nog aan het werk geweest, dan moet ik altijd even ontspannen met een tv-programma. Of gewoon lekker geestdodend Instagrammen. Maakt niet uit hoe laat het is, al is het diep in de nacht en ligt het hele gezin, de hele straat of de hele stad al lang op één oor.”

‘Tijd voor mezelf… in de auto’

Marieke Wolthers, manager b2b en moeder van Jelte (8) en Sil (12): “Tijd voor jezelf, wat is dat? De autorit van en naar mijn werk is tijd voor mezelf. Even bellen met mijn man, vriendinnen en familie, muziek luisteren en mezelf vooral niet opjutten omdat er file staat. Daarnaast heb ik de ‘7 Minute Workout’-app ontdekt. Zo kan ik er na een paar minuten intensief sporten weer tegenaan.”

Sabine Geurten is chef beeld en moeder van Liv (12): “De deur uitlopen, de stad in zonder plan en zonder eindtijd. Gewoon kijken wat de dag me brengt. In en uit winkels struinen zonder dat iemand op me wacht. Lunchen, kopje koffie, shoppen, galerie, wijntje in een café wellicht… En zie ik dat er een leuke film draait, dan ga ik daar nog even heen. Heerlijk.”

‘Oké, één badkamerknuffel dan’

Sara van Gorp, hoofdredacteur en moeder van Ko (8) en Toon (3): “Mijn badkamertijd ‘s ochtends is heilig. Zonder me-time word ik narrig. Ik wil het liefst een halfuur ongestoord douchen, lekkere crèmes op mijn lijf smeren, spul in mijn haar gooien en de boel föhnen. (Wie overigens heeft bedacht dat kort haar praktisch is, had ongelijk; ik heb nog nooit zoveel tijd aan m’n haar besteed.) Ik ben volstrekt non communicado. Slechts voor één ding mag ik gestoord worden: een vette badkamerknuffel om de hoek van de deur.” 

Over badkamertijd gesproken: we waren bij Kek Mama al fan van de fijne Naïf-producten voor kinderen. Dus we zijn helemaal blij dat er nu ook zo’n mooie reeks is voor vrouwen: bodylotion, scrub, showergel, handcrème, shampoo, conditioner, cleanser en dag- en nachtcrème. De producten van Naïf zijn zo puur mogelijk en bevatten geen minerale oliën, chemische conserveringsmiddelen of harde chemicaliën. Sara gebruikte ze allemaal en vindt ze top.

 

afvaltips-laatste-kilo

Hik je nog altijd tegen die hardnekkige decemberkilo's aan? Gewichtscoach Mieke Kosters van het boek In 20 minuten van XL naar S geeft advies.

1. Zie ze niet als 'die laatste kilo's'


Hoe vaak hoor je het mensen niet zeggen: man, die laatste kilo's zijn toch wel het lastigst hoor! Hoeft helemaal niet, vindt Mieke: "Je moet namelijk net zo omgaan met de eerste kilo's als met de laatste. Wanneer je denkt 'Ah, die laatste kilo's doe ik nog wel even, ik ben er toch al zóveel kwijt', ga je er niet voor de volle 100% voor. Zie die laatste kilo's als een nieuw project, alleen dan kun je er meer voor laten."
 

2. Vraag jezelf af: wil ik dit écht?


Als je tegen die laatste kilo's aanhikt, kun je twee dingen doen: accepteren of veranderen. Als je die paar kilootjes extra accepteert, betekent dat ook dat je moet stoppen met klagen en het voor lief nemen dat je lichaam niet a la Doutzen Kroes is. Zit die 5 kilo je toch écht dwars, wees dan ook wel bereid om hier iets voor te doen. Het belangrijkste: kiezen en eerlijk zijn tegenover jezelf.
 

Lees ook
10 dieetsmoezen waarbij je kinderen erg goed van pas komen >

 

3. Zeg vaker 'nee'


Mieke: "Ik zeg weleens: als je al 1 of 2 keer per dag 'nee' zegt tegen iets waar je eigenlijk enorm trek in hebt, blijf je al op gewicht. Wil je toch nog wat kilo's kwijt, zeg dan vaker dan 1 of 2 keer 'nee'. Misschien wel 5 of 6 keer. Wees daar echt alert op en reken jezelf niet rijk als je die ene keer dat puntje appeltaart hebt laten staan."
 

4. Hou bij wat je eet


Dit is een hele concrete. Door op te schrijven wat je eet, word je je veel bewuster van wat je naar binnen werkt. Want zeg eens eerlijk: die paar snoepjes die je tussen het huishouden door uit de kast pikt, ben je na een paar seconden alweer vergeten. Oh, en reken gelijk hier jouw ideale calorie-inname uit, dan weet je precies wat je op een dag kunt eten.
 

5. Alleen het aller-allerlekkerste


Geef je happen een cijfer en eet alleen happen met een 8 of hoger. Dit zorgt ervoor dat je niet onnodig van alles in je mond stopt, zonder dat je ervan geniet. 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >