Moeders met deze sterrenbeelden shoppen veel teveel voor hun kinderen
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
Marit Haegens-Brugman (33) is getrouwd met Dylan en moeder van baby Nami.
‘Als je naar deze grafiek kijkt, zie je dat jouw dochter echt aan de onderkant van de lijn zit met haar gewicht. Als dat de volgende keer nog minder is, moeten we daar wel een plannetje op bedenken.’ Ik baal dat mijn dochter een halfuur eerder wat massa in de luiereremmer heeft laten belanden. Die extra cijfers hadden we nu net goed kunnen gebruiken op de weegschaal bij het consultatiebureau. Maar mijn wens had geen invloed op haar stoelgang helaas.
Ik hield op de middelbare school al niet van grafieken, maar nu de x- en y-as betrekking hebben tot mijn dochters’ ontwikkeling, heb ik een nog grotere afkeer naar wiskunde. Want nu haar gewicht een beetje afwijkt van de gemiddelde uitkomst van de wiskundige formule, voelt het toch een beetje alsof ze niet volgens het boekje presteert. Terwijl ze het supergoed doet. Ja, ze is wat klein.. maar ze drinkt en slaapt goed, is ontzettend vrolijk en ontwikkelt zich gewoon prima.
“Nu haar gewicht een beetje afwijkt van de gemiddelde uitkomst van de wiskundige formule, voelt het alsof ze niet volgens het boekje presteert”
In mijn omgeving hoor ik: ‘och, laat dat consultatiebureau maar lullen. Die van mij was ook zo klein, maar inmiddels is ie 20 en twee koppen groter dan ik.’ Of: ‘tegen mij zeiden ze iedere keer dat mijn dochter te zwaar was. Inmiddels is het een hele doorsnee puber met een normaal gewicht.’ Ik realiseer me dat ik dat ik me niet zo druk hoef te maken. Maar ook dat ik eigenlijk voornamelijk negatieve verhalen over het consultatiebureau hoor.
Lees ook – ‘Opeens sta ik bij mijn man op de tweede plek’
Het lijkt erop dat ze kampen met een imagoprobleem. Een imagoprobleem zonder negatieve invloed op de cijfers. Want ondanks het feit dat het consultatiebureau niet verplicht is, maakt bijna 95% van de ouders gebruik van de dienst.
Eigenlijk hoeven ze er dus niets aan te doen, maar mócht het consultatiebureau nou toch iets aan zijn imago willen doen: vraag het de marketeers van Barbie. Die hebben hun product positie nieuw leven in geblazen met een zelfkritische film. Nou betwijfel ik of mensen zitten te wachten op een film over het consultatiebureau. Maar er is vast wat anders te bedenken. En de volgende keer dat we mijn dochter gaan wegen, vraag ik of ik haar volle luier mag uitwringen op de weegschaal. Dan hoeven we geen plannetje te bedenken.