Ouders die hun kinderen (te) veel cadeaus geven, zien later vaak deze 3 problemen

cadeaus Beeld: Canva
Anika van Dijk
Anika van Dijk
Leestijd: 2 minuten

We doen het allemaal wel eens: een zak vol cadeautjes met Sinterklaas en iets extra’s met Kerst. Want: kinderen blij, wij blij. Maar té veel cadeautjes geven, kan op de lange termijn nadelen hebben.

Lees verder onder de advertentie

Voordat je helemaal losgaat met verlanglijstjes en stapels cadeautjes, is het goed om hier even bij stil te staan. Want ook al komt het vanuit liefde, te veel geven kan onbedoeld leiden tot gedrag dat je juist niét wilt aanleren.

1. Ze vertonen sneller destructief gedrag

Wanneer kinderen vaak cadeaus krijgen, kunnen ze een soort ‘cadeauhonger’ ontwikkelen. Het openen van een cadeau zorgt voor een korte dopaminepiek, en daarna willen ze meteen meer. Onderzoek laat zien dat deze kinderen als volwassenen vaker worstelen met impulsieve aankopen, schulden of gokgedrag. Niet omdat ze verkeerd zijn opgevoed, maar omdat hun brein simpelweg is getraind op meer, meer, meer.

Lees verder onder de advertentie

2. Het kan hun zelfvertrouwen verlagen

Het lijkt logisch: als we onze kinderen veel cadeaus geven, voelen ze zich vast geliefd. Maar zelfvertrouwen ontstaat niet door spullen. Kinderen die minder spullen hebben, maar wel warme, betrokken ouders scoren juist hoger op zelfvertrouwen en tonen meer veerkracht bij tegenslagen.

3. Ze kunnen later moeite hebben met empathie

Kinderen die gewend zijn om te ontvangen, missen soms het geluksgevoel dat ontstaat door te geven. Juist dat gevoel is belangrijk: onderzoek van Harvard laat zien dat mensen gelukkiger worden van geven dan van krijgen. Als kinderen nooit ontdekken hoe fijn het is om iemand anders blij te maken, kan het zijn dat ze later minder makkelijk empathie ontwikkelen.

Lees verder onder de advertentie

Maar wat is dan het ideale aantal cadeaus om aan je kind te geven? Je leest het hier.

Bron: Your Tango

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken

Facebook Twitter Whatsapp E-mail