gezond_koken

Gezonder koken voor je kind zonder urenlang bezig te zijn? Kan gewoon. Met een paar kleine aanpassingen, die ook nog eens weinig tijd kosten, maak je de avondmaaltijd stukken gezonder – en nog lekker ook.

Basisingrediënten

Een potje olijven, verse tomaten, wat gedroogde kruiden, ui en knoflook en pasta – meer heb je niet nodig om een snelle, verse pastasaus in elkaar te draaien. Zorg daarom dat je altijd een paar van zulke basisingrediënten in huis hebt als je later thuiskomt van je werk of de voetbaltraining van je kind. Hartstikke lekker en stukken gezonder dan een diepvriespizza.


Kalm aan met de saus

Toegegeven: mayo of ketchup smaakt zalig bij frietjes of vlees, maar zulke sauzen bevatten vaak veel extra toegevoegde suikers. Kalm aan met de saus dus, of kies voor een suikervrije variant – die zijn er namelijk ook. Nog beter is het om de saus uit je eten te skippen: breng aardappels bijvoorbeeld op smaak met wat olijfolie, peper, zout en tijm voor je ze gaat bakken of grillen. Echt: smaakt verrukkelijk en je kind mist die dot saus geen seconde.


Gezond bakken, braden en grillen

airfryer

Friet is altijd een feest voor kinderen, en met de Philips AirFryfer XXL maak je ook nog eens een gezonde variant klaar. Dit apparaat gebruikt namelijk warme lucht om gerechten te bakken, braden en grillen met weinig tot geen toegevoegde olie. Net zo krokant als gefrituurde gerechten, maar met veel minder vet. En omdat-ie extra groot is, bruikbaar voor het hele gezin: je bereidt er bijvoorbeeld moeiteloos anderhalve kilo frietjes mee. Je kunt er trouwens ook zoete aardappelen, groenten of kip in klaarmaken. Hoef je tenminste niet in twintig pannen tegelijk te roeren en hou je weer tijd over voor andere dingen.

 

Doe het lekker zelf


Een kant-en-klare salade is reuzehandig als je weinig tijd hebt en lijkt ook gezond, maar de bijbehorende dressings zitten vaak vol met toegevoegde suikers en kleurstoffen. Terwijl je – serieus – in nog geen tien minuten tijd zelf een salade in elkaar flanst. Gooi wat komkommer, sla en tomaten in een bak, maak een dressing van olijfolie, azijn, mosterd en een beetje honing en klaar ben je. Geloof ons: hierna wil je niks anders meer. En het is nog goedkoper ook.

 

Fruit als toetje

Genoeg gezonde en lekkere alternatieven voor die bak vla of chocolademousse. Een fruitsalade of een bakje yoghurt met aardbeien, bijvoorbeeld – zo komt je kind meteen aan z’n twee stuks fruit per dag. Nog beter als het buiten bloedheet is: zelfgemaakte waterijsjes van fruit of groenten (ooit komkommerijs geproefd?). Gooi wat zoektermen in een online zoekmachine en je komt de lekkerste recepten tegen.

veilig barbecue kinderen
Beeld: Unsplash

Heerlijk om op een mooie zomeravond die BBQ op te stoken voor een paar lekkere worstjes en hamburgers. Maar de combinatie van vuur en kleine kinderen kan gevaarlijk zijn. Hierbij tips voor een veilige (en lekkere) barbecue.

Veilig aansteken

Om veilig te barbecueën – zeker als er kleine kinderen in de buurt zijn – gebruik je het liefst briketten om de boel op te stoken. Briketten veroorzaken namelijk minder vonken dan houtskool, ook branden ze langer en gelijkmatiger door. Gebruik daarbij aanmaakblokjes, maar nooit spiritus of benzine. Dat kan namelijk voor steekvlammen zorgen. Zet de barbecue op een vlakke ondergrond zodat ie niet makkelijk omvalt, en hou ‘m uit de buurt van struiken en parasols.

 

Lees ook
DE DEUR UIT: 11x goedkoop uiteten met kinderen >

 

Kinderen uit de buurt houden

Wellicht ten overvloede, maar wel belangrijk om te benadrukken: hou kinderen uit de buurt van een hete barbecue. Geef ze duidelijke instructies dat ze op een andere plek moeten spelen en niet langs de BBQ mogen lopen/fietsen/springen. Maak desnoods met stoepkrijt een markering: niet over deze lijn komen. Ruim een kwart van de mensen die zich na een barbecue-ongeval melden bij de eerste hulp zijn kinderen jonger dan 5 jaar, dus je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.  Ook een aanrader: zet een emmer water naast de BBQ. Mocht er een ongelukje gebeuren, dan kun je hiermee meteen een brandwond koelen of een brandend kledingstuk blussen. Klaar met barbecueën? Doe dan de deksel op de BBQ of bedek de smeulende briketten met zand.

 

Aanraders voor op de bbq

De meeste kinderen zijn gek op worstjes, speklapjes of een lekkere hamburger. Maar ook spiesjes zijn een grote favoriet. Zelfs de fanatiekste groenteweigeraar kan een kleurig stokje met champgnons, gourgette, gele paprika, zoete aardappel en rode ui moeilijk weerstaan. Vergeet ook de klassieker niet: marshmallows op een stokje, eventueel afgewisseld met wat aardbeien. Ronduit verrukkelijk.

 


 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

alcoholvrije cocktails
Beeld: Unsplash

De Tequila Sunrise, Mojito en Cosmopolitan: superlekker, maar waarom niet eens een alcoholvrije cocktail? Minstens zo verrukkelijk en ideaal voor een snikhete zomerdag. Wij zetten daarom een aantal alcoholvrije cocktails voor je op een rij.

1. Virgin Mojito

Snijd een limoen in partjes en verdeel ze met een paar blaadjes munt over een aantal longdrinkglazen. Strooi in elk glas wat rietsuiker en stamp met een pollepel de suiker, limoen en munt fijn, zodat de smaken vrijkomen. Hak een paar ijsblokjes in stukjes en vul de glazen met bruiswater, bijvoorbeeld 7up. Rietje erbij en drinken maar.
 

2. Safe sex on the beach

De zon in je glas, maar dan zonder wodka. En heel simpel te maken: vul een glas met ijsblokjes, giet er tegelijkertijd cranberry-, grapefruit- en sinaasappelsap op (van elk ongeveer 100 ml) en garneer op de rand met een opengesneden cranberry.

 

Lees ook:
8x leuke cocktailbars in Nederland >


 

3. Nada Colada

Dit is een zalige cocktail als je van kokos en ananas houdt. Open een verse kokosnoot (of handiger: koop een pakje kokosmelk), snijd 'm in stukken en rasp de kokos heel fijn. Meng de kokos (of de melk) met ananassap en klaar ben je. Gebruik je kokosmelk? Koop dan wat losse stukjes kokos in de supermarkt, rasp die fijn en strooi ze over je cocktail.


4. Mango Martini

Een pittige cocktail voor een hete zomerdag. Schenk 2,5 deel mangosap in een ijsshaker en mix dat met het sap van een halve limoen. Snijd een verse rode peper en voeg naar smaak toe. Of gebruik, voor iets minder spice, een paar druppels tabasco.
 

5. Chocolata

Verwarm 200 milliliter melk in een pan en doe er beetje voor beetje 150 gram melkchocolade bij, in stukjes. Roer goed tot de chocolade is opgelost. Laat het goed afkoelen en zet het mengsel daarna in de koelkast. Schenk het een uur later in een cocktailshaker, voeg wat vanillesiroop en stukjes ijs toe en roep je kinderen, want die gaan hier zeker weten ook van smullen.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >