Promotie
Fotograaf
Marijn Scheeres
Annelies (38) heeft een relatie met Jeroen (37), samen hebben ze zoon Ruben (4) en dochter Loïs (2).
 

“Zodra Loïs wakker wordt vraagt ze om melk, het liefst een beetje aangelengd met warm water zodat de kou eraf is. ‘Mijn melkie’ zegt ze dan.

 

Ook Ruben is dol op melk. Elke ochtend drinkt hij een beker bij zijn ontbijt en er gaat ook altijd eentje mee naar school. We zijn trouwens allemaal melkmonsters. Jeroen ontbijt met pap en ik verwerk melk graag in havermoutpannenkoeken en in mijn cappuccino. Af en toe drink ik ook een glas melk. Ik ben met melk opgegroeid en ben blij dat mijn kinderen het zo lekker vinden. Het is goed voor je botten. De kinderen krijgen twee tot drie porties zuivel per dag, want na het eten bouwen we hier graag lekkere toetjes met kwark. Is dat voldoende voor mijn opgroeiende kinderen?”

More content below the advertising

Twee porties melk of een zuivelproduct

Twee porties per dag – dat is 300 ml - is volgens het Voedingscentrum voldoende voor kinderen tussen de één en negen jaar. Want melk en melkproducten leveren veel goede voedingsstoffen, zoals eiwitten, fosfor, calcium, vitamine B2 en B12 en kalium. Deze voedingsstoffen spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van de botten, het zenuwstelsel, het gebit en de spieren. Die voedingsstoffen hoef je niet alleen uit bekers melk te halen. Melk wordt verwerkt tot verschillende zuivelproducten, zoals karnemelk, yoghurt, kwark en vla. En uit wei, een bijproduct van de productie van kaas, worden hoogwaardige eiwitten gehaald voor babyvoeding, medicijnen en sportdranken.

Het Voedingscentrum adviseert magere of halfvolle melkproducten te gebruiken, want hierin zitten minder verzadigde vetten en calorieën dan in de volle variant. Geef je kinderen de halfvolle variant. Zij zijn nog in de groei en hebben voldoende vetten nodig.

Meer informatie lees je op de website van allesbegintmetmelk.nl

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >