Promotie
Fotograaf
Marijn Scheeres
Alejandra (26 jaar) is alleenstaande moeder van dochter Cynthia (7) en zoon Alejandro (6). 

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen melk drinken omdat het goed voor ze is. Ik zeg altijd: ‘Van melk worden jullie sterk’. Maar kunnen ze ook te veel melk drinken? Waar moet ik dan op letten?”

“Bij mij thuis vliegen de pakken melk er doorheen. Voor mezelf maak ik graag shakes, met melk erin. Mijn dochter Cynthia is dol op melk. Bij haar ontbijt drinkt ze standaard een glas. Maar ook bij de lunch of het avondeten vraagt ze er vaak nog om. En soms ook nog voor ze naar bed gaat. Ik probeer voor haar een maximum van twee glazen melk per dag aan te houden. Alejandro mengt zijn melk graag met muesli of hij maakt er chocomelk van.

More content below the advertising

Twee bekers melk per dag 

Volgens het Voedingscentrum hebben kinderen tussen de één en negen jaar per dag twee bekers melk of melkproducten nodig, dat komt neer op 300 ml. Melk verzadigt behoorlijk, meer is dan ook echt niet nodig. Wie te veel melk drinkt, houdt wellicht weinig eetlust over voor de hoofdmaaltijden. En die zijn ook hartstikke belangrijk om de nodige voedingsstoffen uit te halen. Thee en water zijn ook goede dorstlessers, naast die twee bekers melk. Bedenk wel dat water geen voedingsstoffen bevat. En in melk en melkproducten zitten allerlei voedingsstoffen en vitamines die kinderen nodig hebben voor hun groei en ontwikkeling. Zoals eiwitten, calcium en de vitamines B2 en B12. Calium is, samen met vitamine D en fosfor, bijvoorbeeld goed voor de botten en tanden. Melkeiwitten zijn belangrijk voor de spieren.

Meer informatie lees je op de website van allesbegintmetmelk.nl 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >