'Als ik Sam vraag wat hij wil drinken, weet ik eigenlijk het antwoord al: melk. Dat vindt hij het allerlekkerst. Hij drinkt soms wel vijf bekers op een dag.' Zijn moeder Ellen vraagt zich af of dit past in een uitgebalanceerd dieet voor een peuter? 

Ellen Hoogendoorn (30) is getrouwd met Gerard en moeder van Sam (3,5) en Noah (10 maanden): "Na Sams eerste verjaardag zijn we op melk overgestapt, die overgang was geen enkel probleem. We drinken thuis allemaal graag melk. Ik koop elke week vier pakken van twee liter en die gaan er makkelijk doorheen. Bij een boterham hoort een beker melk. Vooral lekkere koude melk, die smaak vinden we heerlijk."

De hele dag door: melk

"Als het aan Sam ligt, drinkt hij zo vijf bekers melk op een dag. Bij het ontbijt, de lunch en het avondeten. En ook ’s ochtends en ’s middags bij zijn tussendoortje. Bovendien drinkt hij voor hij gaat slapen ook nog een klein beetje warme melk. Dat hoort bij zijn avondritueel, hij wordt er rustig van. Ik heb geprobeerd hem wat anders te laten drinken, maar Sam moet niets hebben van water en limonade. Ik heb van alles geprobeerd: vrolijke bekers, rietjes en flesjes. Die vindt hij hartstikke leuk, maar toch staan ze na een uur nog onaangeroerd op tafel. Op warme dagen vind ik het extra belangrijk dat Sam voldoende drinkt. Tussendoor bied ik hem vaak water of limonade aan. Maar als ik zie dat hij dat laat staan, schenk ik toch maar weer een beker melk in. Die drinkt hij vervolgens zo op. Dat maakt me onzeker. Past dit in een uitgebalanceerd dieet voor een peuter?’

Twee porties per dag

Kinderen tussen de één en negen jaar hebben volgens het Voedingscentrum voldoende aan 300 ml melk – dat zijn twee porties – per dag. Melk verzadigt behoorlijk. Wie veel melk drinkt, houdt wellicht minder eetlust over voor het ontbijt, de lunch en avondeten. En daar halen kinderen ook de nodige voedingsstoffen uit. Thee en water zijn ook goede dorstlessers, naast die twee bekers melk. Goed om te weten: in melk en melkproducten zitten allerlei voedingsstoffen en vitamines die kinderen nodig hebben voor hun groei en ontwikkeling. Zoals eiwitten, calcium en de vitamines B2 en B12. Calcium is, samen met vitamine D en fosfor, goed voor de botten en tanden.

Wil je meer weten over melk? Ga dan naar allesbegintmetmelk.nl

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >