Natuurlijk, je kunt linea recta naar de dichtstbijzijnde botoxkliniek rennen voor een spuitje hier en daar zodra je de eerste rimpel hebt gespot. Maar dat hóeft niet. 

Want allereerst: er is helemaal niks mis met die rimpel(s) van jou. En ten tweede: er zijn een hele hoop - minder invasieve - alternatieven die je eerst een kans kunt geven. Want met een beetje liefde en aandacht krijg je die gevreesde fronsrimpel wel onder controle. Heus.

Article continues after the ad

Wég met die fronsrimpel

#1 Weet dat die rimpel er zit
De eerste stap in het verminderen van je fronsrimpel is bewustwording. In de spiegel zal -ie misschien niet direct opvallen omdat je je gezicht dan vaak ontspant. Maar de kans is groot dat je veel vaker fronst dan je misschien zult denken. Tijdens het werken, een heftig telefoongesprek, het kijken van een spannende serie of als je kind weer eens het bloed onder je nagels vandaan haalt bijvoorbeeld. Als je je bewust bent van je frons, kun je die ook actief proberen 'uit te zetten' zodat je minder last krijgt van een rimpel tussen je wenkbrauwen. 

#2 Op met die zonnebril
Zonder zonnebril op naar buiten als de zon schijnt? Reken maar dat je de dag flink fronzend en knijpend met je ogen doorbrengt. En dat is nou precies de reden dat je een fronsrimpel ontwikkelt. Dus: op met die bril!

#3 Fronsloos make-uppen
Wist je dat de meeste vrouwen stiekem ook heel wat gekke bekken trekken als ze zich opmaken? Ook de spier die je frons aanstuurt heeft het dan zwaar te verduren. De tip? Hou je kin omhoog als je je make-up aanbrengt, dan is het makkelijker om je gezicht te ontspannen. 

#4 Fronsmassage
Om je spieren, die verantwoordelijk zijn voor je frons, te ontspannen kun je af en toe je duim tussen je wenkbrauwen leggen en je huid iets omhoog trekken. Je geeft daarmee je huid ook nog eens rust. 

#5 Plakken maar
In plaats van een duim, kun je ook een stukje plakband of tape tussen je wenkbrauwen plakken. Dit ontspant niet alleen de spier, het geeft je ook een seintje als je aan het fronzen slaat omdat het plakbandje dan zal beginnen te trekken. Zeker op thuiswerkdagen is dit heus zo'n slecht idee niet..

#6 Op je rug slapen
Slaap je iedere nacht met je gezicht stevig in je kussen geboord? Dan is de kans groot dat je eerder rimpels ontwikkelt dan mannen en vrouwen die op hun rug slapen.

#7 Hydrateren tot je een ons weegt
Een droge huid zal sneller rimpelen. Dus: smeren, smeren, smeren! Overdag kun je het beste kiezen voor een hydraterende dagcréme mét SPF zodat je huid niet alleen gevoed wordt maar ook beschermd is tegen de zon. 's Nachts gebruik je een hydraterende nachtcrème en je kunt je huid af en toe extra verwennen met een lekkere gezichtsolie.

#8 Yoga voor je gezicht
Je houdt je huid strak en fit door regelmatig te sporten - en voor je gezicht is dat niet anders. Met gezichtsgymnastiek train je de spieren in je gezicht en stimuleer je de bloedcirculatie, waardoor je het ontstaan of verergeren van rimpels uit kunt stellen.