Deze geestige tas is speciaal voor Kek Mama ontworpen, gemaakt van een mooie kwaliteit canvas en lekker groot. 

  • Mooie kwaliteit canvas
  • Lekker groot
  • Lengte 50 cm x breedte 40 cm x diepte 10 cm
  • 100% katoen

De tas kost €12,95 en je betaalt geen verzendkosten. Ben je abonnee? Dan betaal je maar €9,95. Vul je abonneenummer in op de bestelpagina en krijg korting. 

Je kan de tas bestellen via:
KEKMAMA.NL/OMDATIKHETZEG

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

De één is zo fit als een hoentje na vier uurtjes slaap, de ander is na acht uur nóg niet uit z’n bed te krijgen. Maar hoeveel slaap heb je gemiddeld nodig? Wij leggen ’t je uit.

Slapen is gezond

Ben je een slechte slaper en denk je dat dat niet zo’n kwaad kan, dan heb je het mis. Slapen is heel belangrijk voor onze gezondheid en gemoedstoestand. Als je weinig slaapt, vergroot dat de kans op overgewicht. Ook zorgt je lichaam tijdens een diepe slaap voor herstelwerkzaamheden. Niet voor niets kruip je graag onder de wol als je je niet zo lekker voelt of een verkoudheid onder de leden hebt. Daarnaast is bewezen dat tijdens je REM-slaap (zie hieronder) je hersenen heel actief zijn. Je bent bezig met je herinneringen en het verwerken van informatie. Kom je niet vaak genoeg in deze fase terecht, dan kan je dus langer blijven hangen in vervelende ervaringen en geheugenproblemen krijgen. Tot slot zorgt slapen ervoor datje uitgerust bent. Wil je er fris uitzien maar doe je geen oog dicht, lees dan hier een paar fijne tips om toch stralend voor de dag te komen.

 

Lees ook:
Dit doet slaapgebrek met jullie >


 

Hoeveel slaap heb je nodig?

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste volwassenen (zo’n 65%) 7 tot 8 uur per nacht slapen. Slechts 8% kan prima functioneren met minder dan zes uurtjes, terwijl een kleine 2% juist meer dan maar liefst 10 uur onder de wol moet kruipen.
Gemiddeld duurt het ongeveer 10 tot 20 minuten voordat je in slaap valt. Wist je dat je slaap per nacht een aantal keer onderbroken wordt? Niet gek als je dit niet is opgevallen, want de meeste slaaponderbrekingen zijn maar zo kort, dat je je ze niet herinnert.

 

Vier verschillende slaapfases

Je zou denken dat er met je lichaam weinig gebeurt als je slaapt, maar je lijf is juist heel druk bezig. Zo daalt je lichaamstemperatuur, worden je pupillen kleiner en vertraagt je hartslag. Wanneer je slaapt, ga je door 4 verschillende fases heen:
 

  • Sluimerfase

Dit is de fase van wakker zijn naar slapen. Je kunt je ogen moeilijk meer openhouden en valt uiteindelijk in slaap.

 

  • Lichte slaap

In deze fase slaap je, maar nog wel heel licht. Van een klein of simpel geluid kun je nog wakker worden.

 

  • Diepe slaap

Dit is de slaap die je nodig hebt, want nu ben je echt onder zeil en werkt je lichaam aan herstel. Je ademhaling en hartslag zijn verminderd.
 

  • Droomslaap

Je spieren zijn volledig ontspannen, maar je hersenen draaien juist overuren. Grote kans dus dat je flink aan het dromen bent. Dat kost je lichaam behoorlijk wat energie, maar een droomslaap heeft ook een functie: ervaringen verwerken en je geest verfrissen.  



 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

 

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

Je nagels eraf bijten: zonde! Maar ben jij (of je kind) hier eenmaal aan gewend, dan is het lastig om te stoppen. Toch zijn er een paar slimme trucs om van nagelbijten af te komen. Je leest ze hier.

Hoe ontstaat nagelbijten?

Sommige mensen bijten hun nagels eraf omdat ze simpelweg te lang zijn. Maar er zijn er ook die bijten omdat ze een dwangstoornis hebben of psychische problemen. Spanning, angst en eenzaamheid kunnen het nagelbijten verergeren. Bij nagelbijten kauw je de nagels van je vingers af, maar soms ook de huid rond je nagels. Er is zelfs een medische term voor: onychofagie. Veel mensen beginnen als kind met nagelbijten, maar stoppen hier vanzelf mee als ze ouder zijn. Toch blijft ongeveer twintig procent van de volwassen ermee kampen.

 

Lees ook:
'Mijn zoontje is als de dood voor het knippen van zijn teennagels' >

 

Hoe kom je er vanaf?

Het lijkt heel simpel om te stoppen, maar je bent als nagelbijter snel geneigd om je vingers weer naar je mond te brengen – een automatisme. Iets om je aandacht af te leiden kan helpen, denk bijvoorbeeld aan een stressbal of een pen. Of kauw op iets wat geen kwaad kan, zoals kauwgom.
Zorg er altijd voor dat je nagels zo kort mogelijk zijn afgeknipt. Ook kun je verschillende soorten nagellak kopen met een bittere smaak, waardoor je minder snel geneigd bent om je nagels af te bijten. Er is zelfs een app die je helpt om te stoppen met nagelbijten: Streaks. Daarin houd je bij hoeveel dagen op rij je niet gebeten hebt en krijg je tips wat je kunt doen als je zin hebt om te bijten.
Slaag je er niet in om het nagelbijten te verminderen? Ga dan eens naar de manicure. Die kan vooral de huid rondom je nagels weer mooi maken en heeft ook verschillende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je stopt met bijten.

 

Wat als je kind nagels bijt?

Het is niet bekend of nagelbijten genetisch bepaald is. Wel is het vaak zo dat kinderen sneller gaan nagelbijten als ouders dat ook doen. De meeste kinderen beginnen rond hun vierde jaar met nagelbijten, om te kunnen omgaan met stress of spanning. Bij de meeste kinderen stopt deze nare gewoonte vanzelf. Wat je er tot die tijd aan kunt doen? Leid je kind af als je ziet dat zijn handen weer naar zijn mond gaan of smeer een mooi kleurtje nagellak op zijn of haar nagels. Is je kind overdag thuis, doe dan een aantal pleisters om zijn vingers, zodat hij zijn nagels er niet kan afbijten.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >