hoe_bereid_je_je_kind_voor_op_de_zomertijd

Zondagnacht gaat de klok een uur vooruit. Dat uurtje lijkt weinig, maar sommige mensen en ook kinderen hebben er wel even last van: zo'n 10 procent van de mensen heeft zelfs een week het gevoel een jetlag te hebben. Gelukkig kun je kinderen een klein beetje voorbereiden op de zomertijd. Daarom een paar handige tips.

1. Een kwartiertje eerder slapen

Verplaats de bedtijd van je kind vanaf vandaag elke dag een beetje. Breng je kind vanavond een kwartier eerder naar bed en zet de wekker ook weer wat eerder. Het bioritme van je kind zal daardoor sneller gelijklopen met de zomertijd. Toch nog lastig om 's ochtends op te staan? Een beetje beweging in de vorm van fietsen of wandelen zal helpen.

More content below the advertising

 

2. Positieve draai

Als je kind al iets ouder is, zal het misschien wat lastiger zijn om 'm eerder in bed te krijgen. Geef er een positieve draai aan: leg uit dat het weer een uur langer licht zal zijn, maar dat hij daardoor wel een uurtje korter kan slapen aanstaande zondag.

 

Lees ook
Willeke (33) slaapt met haar hele gezin in één bed >

 

3. Donkere kamer

Zorg ervoor dat het 's avonds lekker donker is in de kamer van je kind: gordijnen dicht, ganglicht uit en hooguit een schemerlampje aan. 

 

4. Lekker naar buiten

Voldoende daglicht kan ons bioritme doen verschuiven. Mensen die gemiddeld twee uur of langer buiten zijn, gaan gemiddeld een uur eerder slapen. Best de moeite waard om te proberen aankomende zondag en die frisse buitenlucht is nog gezond ook.

Grappig op te weten: zo'n 15 procent van de mensen is een ochtendmens. Een grotere groep van 25 procent noemt zichzelf een avondmens. Vooral avondmensen hebben last van de zomertijd: ze hebben immers korter slaap en ondanks dat het al een uur later is, voelt het nog vroeg. Mocht je ook onder die laatste groep vallen, is zelf een uurtje eerder gaan slapen zo'n gek idee nog niet ;-).

Bron: Quest en Ouders van Nu.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >