buitenspelen-goed-voor-kinderen

Buitenspelen zorgt ervoor dat kinderen sneller emoties herkennen en beter worden in het oplossen van conflicten, blijkt uit onderzoek. Maar eerlijk is eerlijk: een frisse neus halen is wel voor meer dingen goed - bekijk dit lijstje maar.

Het is goed voor de motoriek...

Ook tijdens het buitenspelen ontwikkelen kinderen hun motorische vaardigheden. Door te rennen, klimmen, springen, glijden, gooien, vangen, schoppen en schommelen bijvoorbeeld. Ze leren afstanden inschatten en dat zonder hulp van een volwassene. 

 

En voor hun zelfvertrouwen.

En precies dát zorgt weer voor zelfvertrouwen bij kinderen. Ze proberen om te gaan met vrijheid zonder dat ze steeds op hun vingers getikt worden en merken dat ze best van die heuvel durven te springen - een fijn succesgevoel.

 

Ook worden kinderen er creatief...

Ze bedenken oplossingen, spelregels en kunnen hun fantasie gebruiken bij spelletjes of in de natuur. Kinderen gebruiken bijvoorbeeld materialen om nieuwe dingen van te maken, waardoor ze ook op latere leeftijd gestimuleerd worden om 'anders te denken'. 

 

Socialer...

Buitenspelende maken nieuwe vriendjes, werken samen of concurreren tegen elkaar en leren met winst of verlies om te gaan. Hierdoor ontwikkelen ze ook sociale en emotionele vaardigheden zoals empathie, flexibiliteit en zelfbewustzijn.

 

En gezonder van.

Nou ja, gezonder... Kinderen die vaker actief buitenspelen (minimaal één uur per dag) hebben volgens onderzoek minder kans op overgewicht: al dat rennen, vliegen en ravotten houdt ze fit. En toegegeven, frisse lucht is altijd goed.

 

Hoe kun je buitenspelen stimuleren? 

Je kinderen op de fiets of lopend naar school laten gaan, niet alle risico's ontnemen, leuke speelplekken ontdekken of een eigen buitenspeeldag organiseren: er zijn genoeg manieren om buitenspelen te stimuleren. Maar waar je je kind zeker mee naar buiten krijgt zijn met de tuinier- en outdoorproducten 'Outdoor Adventures' van Peter Rabbit. Van regenjassen, laarzen en rugzakken tot insectendoosjes en tuingereedschap met de leukste prints. Ben je benieuwd naar de collectie? Bekijk alle items hier.

niet alles hoeft te delen
Beeld: Pixabay

‘Samen spelen, samen delen’, krijgen kinderen al vroeg te horen. Maar van moeder Jorrie hoeven haar kinderen niet alles te delen. Ze legt uit waarom.

Scary Mommy-blogger Jorrie Varney is moeder van twee kinderen. Haar dochtertje sleept altijd een tasje met kleine poppetjes met zich mee. En nee, die hoeft ze van Jonnie niet per se te delen met andere kinderen, schrijft ze: ‘Ik zie heus wel de verbaasde blikken van andere ouders als ze mij horen zeggen dat ze het niet hoeft te delen als ze dat niet wil. Het gaat tegen de sociale codes in, maar zo doen wij het. ‘Mijn is dijn’ is geen concept dat ik als ouder per definitie ondersteun.’

 

Grenzen respecteren

Jorrie vervolgt met de stelling dat we als volwassenen ook niet zomaar alles delen. ‘Dus waarom wordt dat van kinderen wel verwacht? We moeten ze toch ook het stellen van grenzen en respect voor anderen bijbrengen? Als een kind tegen een ander kind ‘nee’ zegt, dan moeten ze dat toch respecteren? Ze hebben geen recht op het speelgoed van een ander, alleen omdat ze het zien en interessant vinden.’ Volgens de blogger zijn grenzen gezond en wordt door kinderen de kans te geven om zelf keuzes te maken hun autonomie vergroot. ‘Wij als ouders moeten onze kinderen begeleiden. We zijn leraren, geen dictators.’

 

Lees ook
PERSOONLIJK: Moeder krijgt commentaar op de inhoud van haar winkelwagen >

 

Twee kanten

De schrijfster benadrukt dat het mes aan twee kanten snijdt: ‘Soms zijn mijn kinderen overstuur als een ander kind niet wil delen. Dat geeft ons de kans om te praten over het begrip ‘toestemming geven’. Mijn kinderen leren dat ze niet zomaar recht hebben op iets, puur omdat ze het willen. Dat is niet hoe de wereld werkt. Delen is heel aardig en ik zal het altijd aanmoedigen, maar alleen als mijn kinderen zich daar goed bij voelen. Ze weten dat het hun keuze is, en dat er geen consequenties aan zitten als ze iets voor zichzelf willen houden. Ik steun hun keuzes, zelfs als ze hun koekjes niet met mij willen delen.’

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

hoeveel kind drinken per dag
Beeld: Pixabay

Veel ouders hebben met hun kinderen strijd over het avondeten (‘nog één hapje broccoli!’), maar het is minstens zo belangrijk dat je kind voldoende vocht binnenkrijgt. Zo veel moet jouw kind per dag drinken.

Kinderen verschillen van elkaar als dag en nacht, ook in hun drinkgedrag en –behoefte. Waar het ene kind een enorme dorstlap is en makkelijk drie glazen water achter elkaar weg tikt, moet je een ander kind er steeds aan herinneren om z’n glas leeg te drinken. Maar wat hebben kinderen nou echt nodig?

 

Baby’s

Baby’s tot 1 jaar drinken zeker de eerste vier maanden alleen melk – hetzij kunstvoeding of borstvoeding. De richtlijn hiervoor geldt: 150 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur. Een baby van 5 kilo heeft dus 750 ml per dag nodig. Maar dit is geen strikt voorschrift. Baby’s voelen zelf heel goed aan hoeveel ze moeten en willen drinken. En de ene baby drinkt nu eenmaal meer dan de ander. Bij borstvoeding is het wat lastiger in te schatten hoeveel een zuigeling binnenkrijgt, maar de volle plasluiers zijn een goede indicatie of je kind voldoende drinkt. Wees alert op suf gedrag, een droge mond of het ontbreken van dikke tranen bij het huilen.

 

Lees ook
7x waterspelletjes met kinderen >

 

Peuters tot 4 jaar

Ook bij oudere kinderen wordt er gekeken naar het gewicht. Hierbij geldt volgens kinderartsen dan: 1 liter voor de eerste 10 kilo, plus 50ml voor elke kilo die daar bovenop komt. Weegt je peuter 15 kilo, dan komt dat neer op 1,25 liter per dag. Dit komt neer op zo’n 5 á 6 glazen per dag -  dit is inclusief de 2 glazen melk die tot vier jaar worden aangeraden om dagelijks te drinken.

 

Kinderen vanaf 4 jaar

Volgens het Voedingscentrum moeten kinderen vanaf 4 jaar zo’n 1 tot 1,5  liter vocht per dag drinken. Voor kinderen tot 8 jaar geldt het advies dat hiervan 300 ml een melkproduct moet zijn. Voor kinderen van 9 tot 13 jaar moet dat 450 ml zijn. Melk is vooral belangrijk door calcium en de vitamines B2 en B12 – goed voor de botgezondheid en de stofwisseling. Voor alle leeftijden geldt dat er met warm weer altijd extra drinken gegeven mag worden. Dat kan ook in de vorm van vochtrijke snacks zijn, zoals watermeloen, sinaasappels of waterijsjes.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >