aan wintertijd wennen kind
Beeld: Pixabay

De overgang van zomer- naar wintertijd (de klok gaat een uur terug) kan er voor sommige kinderen best inhakken. Daarom een paar handige tips.

Opdat je kind niet al om 5 uur 's ochtends naast je bed staat.

More content below the advertising

 

Lekker donker

Een inkopper, maar zonde om niet te noemen: zorg voor goede raamverduistering. Een rolluik, lichtwerende gordijnen - dat werk. Zo hou je het lekker lang donker in de kamer en wordt je kind niet wakker van het natuurlijke licht.

 

Lees ook
Zomertijd: hoe bereid je je kind erop voor? >

 

Hou het rustig

Ga tegen de avond niet nog allerlei (drukke) fratsen uithalen om je kind nog vermoeider te maken: hou het rustig, praat met een zachte stem en dim die lampen in de woon- en slaapkamer. Die hysterische kiekeboe-spelletjes kunnen morgen weer.

 

Iets langer in bed blijven

Is je kind oud genoeg, spreek dan samen af dat hij nog een tijdje rustig in bed blijft liggen als-ie vroeg wakker wordt. Laat 'm een boekje lezen, muziek luisteren of een simpel spelletje doen. Zo dendert je kind niet meteen de slaapkamer uit, maar hoeft hij ook niet meer verplicht z'n ogen dicht te doen - en jij pakt mooi nog wat extra slaap mee.

 

Langzaam wennen

Probeer een paar dagen voordat de wintertijd ingaat de bedtijd van je kind elke dag met 5 à 10 minuten te verlengen. Je past op deze manier het slaapschema stukje bij beetje aan en zo wennen kinderen makkelijker aan het nieuwe ritme - en slapen ze misschien toch dat uurtje langer door. De maaltijden steeds een paar minuten uitstellen kan trouwens ook helpen.

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >