Bron: Picjumbo.com

Aankomende zaterdagnacht gaat de klok een uur vooruit. Dat uurtje lijkt weinig, maar sommige mensen en ook kinderen hebben er wel even last van. Zo'n 10% van de mensen heeft zelfs een week het gevoel een jetlag te hebben. Heeft alles te maken met ons bioritme. Gelukkig kun je kinderen een klein beetje voorbereiden op de zomertijd. Daarom een paar handige tips.

1. Een kwartiertje eerder slapen

Verplaats de bedtijd van je kind vanaf vandaag elke dag een beetje. Breng je kind vanavond een kwartiertje eerder naar bed en zet de wekker ook weer wat eerder. Het bioritme van je kind zal daardoor sneller gelijklopen met de zomertijd. Toch nog lastig om 's ochtends op te staan? Een beetje beweging in de vorm van fietsen of wandelen zal helpen.

2. Positieve draai

Als je kind al iets ouder is, zal het misschien wat lastiger zijn om 'm eerder in bed te krijgen. Geef er een positieve draai aan: leg uit dat het weer een uur langer licht zal zijn, maar dat hij daardoor wel een uurtje korter kan slapen aanstaande zaterdag.

3. Lekker naar buiten

Voldoende daglicht kan ons bioritme doen verschuiven. Mensen die gemiddeld twee uur of langer buiten zijn, gaan gemiddeld een uur eerder slapen. Best de moeite waard om te proberen aankomende zaterdag en die frisse buitenlucht is nog gezond ook.

Grappig op te weten: zo'n 15% van de mensen is een ochtendmens. Een grotere groep van 25% noemt zichzelf een avondmens. Vooral avondmensen hebben last van de zomertijd: ze hebben immers korter slaap en ondanks dat het al een uur later is, voelt het nog vroeg. Mocht je ook onder die laatste groep vallen, is zelf een uurtje eerder gaan slapen zo'n gek idee nog niet ;-).

Bron: Quest en Ouders van Nu.

In samenwerking met Kek Mama